Орган студентського самоврядування (ОСС) — це незалежна інституція, яка має обов’язково функціонувати в університеті відповідно до принципів демократії. Всі формальності про цей орган можна прочитати в статті 40 Закону України “Про вищу освіту” https://bit.ly/2UH2ia1. Проте є і неформальна сторона функціонування, яку неможливо прописати в законі, але яку мають оцінити експерти та представити самоврядування під час акредитації.
Відомо, що акредитація має критерії, які оцінюють безпосередньо нутро освітньої програми та які оцінюють загальну характеристику університету. Студентське самоврядування належить здебільшого до другого типу критеріїв, адже інституція має надати свій фідбек щодо того, як університет функціонує в цілому, чи показники, які вказані у самоаналізі, є правдивими, чи відчуває інституція студентоцентризм в реальності, чи чує лише про це у красивих промовах тощо. Натомість експертна група має оцінити діяльність студентської інституції не суто по закону та внутрішнім положенням, а зібрати дані про те, чи задоволені студенти в закладі вищої освіти, чи відчувають вплив тих принципів та ідей, які пропагує інституція, зрозуміти: чи відповіді представників ОСС є співставними з характеристиками, які отримали експерти до зустрічі.
Важливо пам’ятати, що зустрічі з ОСС та студентами є чи не найважливішими в процесі акредитації, оскільки дозволяють здійснити повноцінну оцінку того, чи працює університет заради студента, задоволені учасники освітнього процесу таким функціонуванням, або ж заклад працює за принципом: «професори тут були й будуть роками, а студенти прийшли сюди на пару років, тож немає чого їм виступати» (тезу взято з особистого досвіду комунікації з представниками закладів вищої освіти) .
Траєкторія розвитку студентського самоврядування в Україні сформована відповідно до позитивних практик європейських університетів, спирається на принципи, які формує та впроваджує Європейський простір вищої освіти під пильним наглядом Європейського союзу студентів. Студентські інституції — це провідники інновацій, запитів та коментарів, які можуть зробити університети нашої країни сильними та конкурентоспроможними. Для цього лише варто дозволити їм бути самостійними=незалежними, не чинити на них тиск (зокрема не диктувати, що вони мають розповісти експертній групі), підтримувати їхні ідеї та проєкти.
Тому під час акредитацій експертам варто розуміти сутність діяльності ОСС, а самоврядуванню варто бути незалежним та говорити правду, адже тільки вони нададуть повну інформацію та допоможуть зробити заклади вищої освіти кращими.