З погляду завдань соціологічних досліджень, певне творче об’єднання, яке ставить собі за мету збереження народних промислів, та група озброєних кримінальників, що скоює протиправні злочини, будуть неемоційно розглядатися як організації з різною внутрішньою культурою. У той же час, якщо освітяни беруть до розгляду професійні питання, пов’язані власне з освітою, тут мають бути присутні і культура як така, і належний смак.
У цьогорічному пробному тестуванні ЗНО з української мови і літератури був використаний фрагмент тексту п.н. «Українська вища освіта мертва. Тримайтеся від неї подалі», опублікованого 19 жовтня 2016 року на персональному блозі: https://bit.ly/2Qrcapq. У цьому тексті автор у межах власних уявлень про українську вищу освіту висловлює різні думки, іноді майже в натуралістичній формі. Справа не в тому, що цей текст критичний, і навіть не в тому, що він поверховий. Якщо б автор був більш освіченим, він знав би багато інших причин, за що українську вищу освіту треба критикувати. Тому не дивно, що навпаки, авторові нічого невідомо про найкращі українські зразки.
Проблема полягає в тому, що для ЗНО був використаний фрагмент банальних претензійних тверджень з вульгарною назвою. Закон жанру (розгляд контраверсійних текстів з метою розвитку критичного мислення) вимагає співставлення хоч і відмінних, але аргументованих точок зору.
Наприклад, у британських підручниках, які слугують для вивчення англійської мови, можна знайти тексти з протилежними поглядами на необхідність, чи навпаки, непотрібність дослідження космосу. Це можуть бути відповідні публікації з преси з використанням тверджень відомих осіб, статистичних даних, фінансових розрахунків, оціночних суджень стосовно державної політики тощо. Окрім того, що читач залучається до дискусії за допомогою таких якісно підготовлених матеріалів, вони є пізнавальними.
Однак у нашому контексті (молодші громадяни України, які складають ЗНО, мають обрати для себе заклад вищої освіти, освітню програму та майбутню професію) наведений фрагмент з крикливою назвою набуває зовсім іншого, а саме провокативного пропагандистського звучання, спрямованого на світогляд майбутніх українських абітурієнтів.
Тому варто не забувати про те, що освіта пов’язана не лише з навчальними аудиторіями чи лабораторіями. Вона відбувається скрізь і завжди, через життєвий досвід молодої людини, як її зустрічають у приймальній комісії, коли вона поселяється в гуртожиток, коли спілкується з викладачами – не лише на заняттях, гуртується з ровесниками під час розваг тощо. У тому числі, коли вона проходить пробне тестування ЗНО з української мови і літератури.
Сергій Квіт