Регулярний аналіз результатів акредитації
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти регулярно аналізує результати акредитацій освітніх програм. Щорічно вивчається динаміка кількості акредитованих програм, їх розподіл за рівнями освіти, галузями знань.
Системний аналіз результатів акредитацій охоплює такі напрями:
- виявлення найпоширеніших суттєвих недоліків (загальна частотність і частотність за критеріями);
- аналіз їх розподілу за критеріями, рівнями освіти, галузями знань, типами закладів вищої освіти;
- вивчення типових поєднань недоліків;
- узагальнення кращих практик забезпечення якості:
- аналіз ефективних та неефективних підходів внутрішніх систем забезпечення якості у закладах вищої освіти до реагування на виявлені порушення.
Також оцінюється вплив результатів акредитації на розвиток внутрішніх систем якості в ЗВО.
Окремо вивчаються транскордонні практики забезпечення якості та узагальнення рішень іноземних агентств.
Результати аналізу публікуються у Доповідях про якість вищої освіти, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства.
Кращі практики забезпечення якості
Задля поширення кращих практик забезпечення якості вищої освіти в межах реалізації освітніх програм Національне агентство:
- Систематизує приклади ефективних практик, виявлених за результатами акредитації освітніх програм;
- Організовує тематичні семінари та тренінги для освітянської спільноти, звітні вебінари ГЕР, реалізує проєкт “Школа якості”;
- Щорічно організовує Український форум якості освіти (UQAF), зокрема, як майданчик для обміну досвідом.
Тематичні та порівняльні дослідження
На основі результатів акредитацій Національне агентство також проводить цільові тематичні дослідження для глибшого аналізу проблем, викликів і тенденцій. Одним із перших таких досліджень стало дослідження:
- «Академічна доброчесність: погляд на проблему у вищій освіті зсередини і ззовні» (Річний звіт Національного агентства за 2020 рік) — аналіз понад 1000 акредитаційних кейсів, що дозволив виявити типові проблеми та потребу в подальшому удосконаленні підходів до забезпечення академічної доброчесності.
Ряд досліджень були сфокусовані на проблемах і викликах у сфері вищої освіти та забезпечення її якості, що з’явились у зв’язку з російською воєнною агресією проти України:
- «Система забезпечення якості фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану» (2022) — спільне дослідження з Державною службою якості освіти, присвячене адаптації процесів у ЗВО до надзвичайних умов, зберігаючи якість освітнього процесу;
- «Університети в облозі: виклики для української системи вищої освіти після повномасштабного вторгнення росії в Україну» (2023) — дослідження у партнерстві зі Школою політичного аналізу НаУКМА, спрямоване на оцінку впливу на якість надання освітніх послуг після повномасштабного вторгнення росії в Україну.
Окрему групу становлять порівняльні дослідження, спрямовані на вивчення міжнародного досвіду та вдосконалення національних підходів у сфері зовнішнього забезпечення якості:
- «Розбудова мережі незалежних установ із забезпечення якості вищої освіти: аналітичний огляд і рекомендації для України» — проаналізовано моделі функціонування незалежних агентств із забезпечення якості вищої освіти; виділено потенційні переваги і виклики розбудови мережі незалежних установ із забезпечення якості вищої освіти в Україні; запропоновано модель та критерії визнання незалежної установи із забезпечення якості вищої освіти в Україні;
- «Моделі, підходи та механізми реалізації первинної акредитації на інституційному та програмному рівнях у різних країнах Європейського простору вищої освіти» (2024) — досліджено зарубіжний досвід реалізації первинної акредитації на інституційному та програмному рівнях;
- «Аналітична довідка щодо результатів навчання, які підтверджуються результатами єдиного державного кваліфікаційного іспиту за спеціальностями, за якими він запроваджений (за результатами проведених акредитацій у 2024 р.)» — узагальнено практику проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) та розроблено пропозиції та рекомендації щодо вдосконалення його змісту, структури та процедур та їх використання в процедурах акредитації освітніх програм. Матеріали підготовлено на запит Комітету Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій, представлено на засіданні Комітету 18 грудня 2024 року (https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/257064.html).