Ніщо у цьому плинному світі не є остаточним, певною мірою це стосується і діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, його рішень. Заклади вищої освіти та інші зацікавлені учасники освітніх процесів у сфері забезпечення якості мають право подавати скарги на будь-яке рішення Національного агентства, зокрема і з питань акредитації освітніх програм. Це забезпечується чинною нормативною базою, зокрема частиною 10 статті 19 Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII, Стандартом ESG 2.7 «Скарги та апеляції» та розробленим на їх підставі Порядком оскарження рішення Національного агентства (затверджено 21 травня 2019 року).
Можливість оскаржувати рішення Національного агентства дозволяє, зокрема, закладам вищої освіти з’ясувати непорозуміння або уникнути незадоволення щодо процесу чи офіційних висновків, або отримати відповідь на питання, які викликають занепокоєння.
Щоб оскаржити рішення Національного агентства, заявник має право подати скаргу (апеляцію) до Апеляційного комітету Національного агентства.
Що ж може бути підставою для оскарження рішення Національного агентства?
1. Порушення процедури розгляду та ухвалення рішення.
2. Якщо рішення Національного агентства, на думку заявника, було прийняте на підставі документів, що містили неправдиву інформацію. Важливо, що про неправдивість цієї інформації не було відомо на час прийняття рішення, а заклад вищої освіти належно обґрунтовує об’єктивну неможливість повідомити про це до ухвалення рішення Національним агентством.
Порядок діє більше року, і за цей час Апеляційний комітет розглянув 11 скарг закладів вищої освіти на рішення Національного агентства у сфері акредитації освітніх програм та 1 скаргу на рішення Національного агентства у сфері порушення академічної доброчесності. Двічі Апеляційний комітет констатував порушення процедури прийняття рішення та рекомендував Національному агентству скасувати його. Усі рекомендації Апеляційного комітету були підтримані Національним агентством.
Практика доводить, що зазвичай є дві найбільш поширені помилки під час оскарження рішення Національного агентства: переважно це звернення з апеляцією на рішення Національного агентства з підстави, не передбаченої Порядком, або звернення з апеляцією на рішення ГЕР або висновок експертної групи. Начебто звертаючись до Апеляційного комітету у зв’язку з порушенням процедури, заявник обґрунтовує скаргу, наводячи приклади про зміст рішення, наприклад, оцінкою критеріїв в межах акредитації освітніх програм. Ми нагадуємо, що суть рішення не може бути предметом оскарження…
Зверніть увагу! Не можна оскаржити рішення Національного агентства, якщо Національне агентство його ще не приймало. Варто дочекатися оцінки звіту експертної групи або експертного висновку ГЕР (з яким ви не погоджуєтеся) у рішенні Національного агентства і вже потім звертатися з апеляцією.
Національне агентство постійно працює над оновленням власної нормативної бази. Наприклад, актуальними вважаємо можливість розширення переліку підстав для оскарження рішень та перспектив щодо змін складу Апеляційного комітету (куди могли б долучатися не лише члени НА, а й представники експертного середовища). Якщо ви маєте обґрунтовані пропозиції з таких питань – будемо вам вдячні за їх надання!