П`ять міст: Київ, Одеса, Львів, Харків та Дніпро, понад тисяча зареєстрованих учасників, шість основних спікерів та одна потужна ідея – основна статистика регіональних семінарів для експертів з акредитації освітніх програм та членів Галузевих експертних рад. На заходах розглядалися питання, які стосуються кожної категорії: від узагальнення прав та обов`язків учасників акредитаційного процесу, особливостей оцінювання критеріїв якості освітньої програми до проблем співвіднесення оцінок експертів та членів ГЕР та оплати їхньої діяльності.
Одна з нагальних проблем закладів освіти – відсутня вибірковість. Існують випадки, коли у програмі вона зазначена, а студент не має можливості вибору. Явище фіктивної вибірковості показує неготовність закладу врахувати здобувача освіти як повноправного учасника освітнього процесу та, звісно ж, може стати причиною умовної (відкладеної) акредитації або й неакредитації. Важливою проблемою стало й дотримання академічної доброчесності.
Асоціації, що виникають поруч зі словами «порушення академічної доброчесності», начебто досить прозорі. Проте виявилось – не всі розуміють, що саме входить у це поняття та яким чином боротися з цією проблемою. На семінарі було наголошено, що дотримання академічної доброчесності починається не лише в межах навчального закладу, а й через міжнародну співпрацю, зміни у законодавстві та вітчизняній судовій практиці. Вимагати від окремого викладача, що постійно працював у «зламаній» системі, яка лобіює фальсифікацію, хабарі, списування та обман, чесності та дотримання стандартів можна, але вплив не буде дієвим для усього педагогічного складу без суттєвих змін у кожній ланці механізму освіти.
Проведення інтерактиву, під час якого учасники мали можливість задати питання спікерам, взяти участь в голосуванні і цим висловити свою думку назагал, дуже позитивно відобразилося на активності проведення семінару. Тому що просто слухати презентацію кілька годин, пообідати і слухати знову – не особливо продуктивна витрата часу. Під час проведення регіональних семінарів усі учасники процесу ще раз переконалися, наскільки важлива невпинна співпраця та постійна комунікація. Без здатності донести свою думку та вислухати колегу не існує адекватного робочого процесу. Брак комунікації став одним із каталізаторів проблеми співвіднесення оцінок експертної групи та галузевої експертної ради. Звісно, це не єдина причина, у презентації, що аналізувала це явище, спікери виокремили ще: відсутність/новизна стандартів, відсутність уніфікації розуміння явищ та термінів (як-от із академічною доброчесністю), неготовність враховувати студентоцентризм як критерій та особистий досвід експертів.
Ураховуючи кількість учасників на кожному семінарі та їхню активність на заходах, стає зрозумілим високий рівень бажання постійного вдосконалення у професійній діяльності в експертів з акредитації освітніх програм та членів Галузевих експертних рад. Отже, запит на наступний марафон семінарів є. Тому бажаємо учасникам семінарів втілювати свої набуті знання у життя, а тим, хто пропустив, – наступного разу обов`язково їх відвідати.
Матеріали:
- Забезпечення якості сучасного університету;
- Права та обов’язки учасників акредитаційного процесу;
- Питання, що часто виникають у учасників акредитаційного процесу;
- Опитування експертів з акредитації освітніх програм;
- Особливості оцінювання критеріїв якості освітньої програми;
- Відомості про самооцінювання ЗВО: проблеми співвіднесення оцінок експертної групи та галузевої експертної ради;
- Акредитація освітньо-наукових (PhD) програм – критерії оцінки.