Протягом 14-15 лютого у Будапешті відбулася стратегічна зустріч української делегації й великого кола стейкголдерів у сфері вищої освіти з керівництвом та експертами Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти (ENQA) та Європейського реєстру агенцій із забезпечення якості вищої освіти (EQAR).
З вітальним словом виступив Андрій Бутенко, Голова Національного агентства, подякувавши європейським колегам за підтримку, рекомендації та оцінку результатів втілення Національного плану дій зовнішнього забезпечення якості на 2022-2023 рр. Андрій Бутенко висловив особливу вдячність нашим захисникам, завдяки яким Україна бореться і щодня робить великий крок уперед у різних сферах життя. Із привітанням виступила й Валерія Чепе, президент Угорського агентства із забезпечення якості (МАВ), що стало приймаючою стороною, та привітала українську делегацію.
Програма першої частини зустрічі була присвячена ознайомленню з роботою ENQA та EQAR, презентації системи вищої освіти України та системи забезпечення якості вищої освіти. У своїх виступах Дуглас Блексток, президент ENQA, та Магалі Сонен, директорка EQAR, позитивно оцінили прозорість та відкритість Національного агентства, зокрема у контексті трансляцій публічних частин засідань та активної участі стейкголдерів у реалізації Національного плану дій.
До стратегічної зустрічі та обговорень долучилися також Хелі Маттісен, директорка Естонського агентства якості освіти (HAKA, Естонія), та Геннінг Шефер, керуючий директор Центрального агентства з оцінювання й акредитації (ZEvA, Німеччина) і член апеляційного комітету ENQA, як експерти.
Презентуючи систему вищої освіти України, Михайло Винницький, заступник Міністра освіти і науки України, розповів учасникам зустрічі про освітні реформи та якісні зміни в системі, починаючи з 2014 року. Він наголосив на тому, що українська освіта нині ґрунтується на європейських цінностях, особливо щодо відкритості та прозорості, а також розповів про реалії, у яких нині працює вся система: 3798 закладів освіти постраждало від обстрілів і бомбардувань за час повномасштабного вторгнення, а 437 не підлягають відновленню.
У своєму виступі Наталія Стукало, заступниця Голови Національного агентства, презентувала особливості функціонування зовнішньої системи забезпечення якості вищої освіти в Україні. Спікерка докладно зупинилася на процесі акредитації освітніх програм, зокрема формуванні експертних груп і галузевих експертних рад (ГЕР) Національного агентства:
«Наведу кілька прикладів і цифр, які найкраще відображають якісні зміни в системі забезпечення якості. Нині до складу кожної з 31-ї галузевої експертної ради входять представники роботодавців та студентів. Усього маємо 4424 експертів у реєстрі, із них 3420 викладачів університету, 888 студентів, 116 міжнародних експертів. За 2022-2023 роки Національне агентство ухвалило 7155 рішень про акредитацію навчальних програм».
Після цього Андрій Бутенко детально проаналізував виконання усіх заходів Національного плану дій – очікування і результати у відповідності до ESG 2015.
«Національне агентство спільно з Міністерством освіти і науки України, Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на постійній основі працює і удосконалює нормативно-правову базу. Спільно зі стейкголдерами у сфері вищої освіти ми втілюємо стандарти та рекомендації ESG 2015 попри виклики сьогодення. І я щиро вдячний всім сторонам цього процесу: МОН і профільному Комітету ВРУ, представникам Національного агентства кваліфікацій, університетів, студентських організацій, профспілок і роботодавців за включеність, відданість справі та результативність», – підсумував пан Андрій.
Окрім очної зустрічі, за допомогою відеозвʼязку до зустрічі долучилися стейкголдери, які розповіли про спільну роботу над Національним планом, відзначили відкритість Національного агентства та бажання залучити всі зацікавлені сторони до якісних змін.
Зокрема, Юрій Баланюк, Голова Національного агентства кваліфікацій, розповів про спільну роботу над Національною рамкою кваліфікацій та її гармонізацію з європейською, про врахування професійних стандартів при підготовці фахівців у межах освітніх програм. Олександр Яворський, керівник департаменту Федерації роботодавців України, зазначив, що важливим елементом нашої співпраці є спільна робота над затвердженням освітніх стандартів. Окрім того, представники Федерації входять до складу Національного агентства та галузевих експертних рад, беруть активну участь у робочих групах та круглих столах. Володимир Мірненко, директор Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України, зазначив, що на сьогодні освітні програми вищих військових навчальних закладів будуються на імплементації стандартів НАТО та в кожному з них є експерти з акредитації завдяки співпраці з Національним агентством. Андрій Перемийбіда, директор центру розвитку талантів компанії SoftServe, акцентував результативність спільної роботи для підвищення якості підготовки ІТ-фахівців.
Світлана Шитікова, координаторка проєктів Національного офісу Erasmus+ в Україні, нагадала, що українські університети почали створювати внутрішні системи забезпечення якості на основі досвіду університетів Європейського Союзу в межах проєктів Tempus та Erasmus+. Команда експертів з реформування вищої освіти активно співпрацює з Національним агентством з першого дня й надалі готова тісно співпрацювати.
До зустрічі також долучилися представники студентства України. Поліна Гомбалевська, президент Української асоціації студентів, Кирило Демченко, молодіжний делегат до ООН, член Наглядової ради Української Студентської Ліги та Максим Свисенко, голова Конгресу Української Студентської Ліги. Вони розповіли про виклики, що постали перед українською молоддю, зокрема, перехід на дистанційний та гібридний формати навчання у звʼязку з пандемією 2019 р. та початком повномасштабного вторгнення 2022 р. Вони подякували Національному агентству за співпрацю і можливість бути залученими до складу експертів та в ГЕР, за розвиток культури академічної доброчесності та розробку етичних стандартів у сфері забезпечення вищої освіти.
На другий день зустрічі учасники зосередилися на обговоренні засад незалежної діяльності Національного агентства. Детально обговорили потенційні виклики в роботі, роль і функцію держави; параметри незалежності: вимоги та очікування, а також проблеми фінансової та організаційної незалежності.
Сергій Бабак, голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, розповів, про те, як повномасштабне вторгнення вплинуло на українських здобувачів освіти. Так, понад мільйон дітей стали біженцями в інших країнах, а понад півтора мільйона внутрішньо переміщеними особами. Та попри це, протягом останнього року вдалося стабілізувати роботу та продовжити розвивати українську систему освіти в цілому.
Очільниця HAKA Хелі Маттісен у сесії про розвиток проблеми забезпечення незалежності агентства поділилася досвідом і представила концепцію діяльності HAKA в Естонії.
Далі відбувся круглий стіл на тему постакредитаційного моніторингу в забезпеченні якості вищої освіти. Сергій Квіт, президент Національного університету «Києво-Могилянська академія», представив основні завдання і принципи постакредитаційного моніторингу в Україні. Він зазначив, що цей процес надзвичайно важливий і передбачає оцінку виконання рекомендацій і врахування зауважень, висловлених під час акредитації освітніх програм.
Законодавчі зміни щодо імплементації постакредитаційного моніторингу та пілотування нових процедур в Україні, однорічну умовну акредитацію, очікування Європейського просту вищої освіти (EHEA) та найкращі практики післяакредитаційних процедур обговорювали Михайло Винницький і Наталія Стукало, Геннінг Шефер, керуючий директор ZEvA. До дискусії також долучилися Юрій Каганов, проректор Запорізького національного університету; Микола Трегуб, проректор Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»; Олексій Жученко, проректор НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського».
Після цього Олександр Хименко, керівник Секретаріату Національного агентства, розповів про систему апеляцій Національного агентства. Він детально зупинився на відмінностях скарг та апеляцій, власне апеляційному процесі та на забезпеченні права ЗВО на оскарження рішень у справі про акредитацію навчальних програм:
«Скарги та апеляції розглядаються відкрито і публічно. Скарги можуть заявлятися як усно, так і письмово. Вони подаються учасниками самої акредитації й письмові зауваження обовʼязково завантажуються в інформаційно-комунікаційну систему. Вони видимі протягом усього апеляційного процесу та винесення відповідного рішення».
Завершилася дводенна подія обговоренням викликів, повʼязаних з безумовним визнанням іноземних акредитацій відповідно до чинного нормативного поля України, та проблем транскордонної акредитації в Україні. Учасники детально зупинилися на питанні, чи можна забезпечити відповідність національним освітнім стандартам та законодавству за підсумками транскордонної акредитації? І які існують здобутки співпраці агентств під час транскордонного контролю якості: виклики та найкращі практики?
Національне агентство дякує керівникам і експертам ENQA та EQAR за детальну і змістовну зустріч, на якій українська делегація отримала консультування та рекомендації від європейських колег щодо подальшого розвитку та наближення до повноцінного членства в ENQA та включення до EQAR.
Висловлюємо вдячність усім стейкголдерам, членам Національного агентства та експертам зі складу Консультативної ради, та учасникам, які долучилися до зустрічі офлайн та онлайн, за включеність, активну позицію і спільну роботу.
Українську делегацію на заході представляли:
- Андрій Бутенко, Голова Національного агентства
- Сергій Квіт, президент Національного університету «Києво-Могилянська академія»
- Наталія Стукало, заступниця Голови Національного агентства
- Олександр Хименко, керівник Секретаріату Національного агентства