Меню Закрити

Постакредитаційний моніторинг

Постакредитаційний моніторинг відповідно до Стандартів і рекомендацій із забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG-2015) є невід’ємною складовою процедури зовнішнього забезпечення якості вищої освіти.

Відповідно до стандарту ESG 2.3, процедура зовнішнього оцінювання освітніх програм включає:

  • підготовку звіту самооцінювання освітньої програми;
  • оцінювання експертною групою матеріалів справи;
  • візит експертної групи до закладу вищої освіти (ЗВО);
  • розгляд справи на засіданні Галузевої експертної ради (ГЕР);
  • ухвалення рішення Національним агентством;
  • постакредитаційний моніторинг освітніх програм.

До 2023 року українське законодавство передбачало постакредитаційний супровід лише для освітніх програм, які отримали умовну акредитацію строком на один рік. Такі програми, за результатами зовнішнього оцінювання, частково відповідали встановленим критеріям. Заклад мав можливість усунути виявлені недоліки протягом року, після чого проводився аналіз вжитих заходів і досягнення відповідності критеріям.

Цей підхід був відображений у підкритерії 8.6, який вимагає врахування результатів попередньої акредитації та дій закладу під час перегляду освітньої програми.

З урахуванням норм ESG 2.3, Національне агентство визначило вдосконалення процедури постакредитаційного моніторингу одним із пріоритетів Національного плану дій зовнішнього забезпечення якості вищої освіти на період 2022–2023 років.

У результаті, у 2023 році, за активної співпраці з усіма стейкхолдерами, Міністерством освіти і науки України та Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, до законодавства було внесено зміни, якими запроваджено чинну форму постакредитаційного моніторингу освітніх програм.

Це визначено у Законі України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти» від 2 травня 2023 року № 3062-IX, яким внесено відповідні зміни до Закону України «Про вищу освіту». Зокрема, у статті 25 закону визначено, що Національне агентство здійснює постакредитаційний моніторинг акредитованих освітніх програм на безоплатній основі відповідно до Положення про акредитацію освітніх програм.

У 2024 році в оновленому Положенні про акредитацію освітніх програм, затвердженому наказом МОН України від 15 травня 2024 року № 686, запроваджено чинну форму постакредитаційного моніторингу. Окремий розділ IV «Постакредитаційний моніторинг» визначає його суть як оцінювання Національним агентством виконання рекомендацій, наданих за результатами акредитації, та/або відповідності критеріям акредитації.

Моніторинг здійснюється на третьому році після отримання акредитації для всіх освітніх програм, акредитованих після набрання чинності зазначеним Положенням. Таким чином, з вересня 2024 року постакредитаційний моніторинг стає обов’язковим для освітніх програм, акредитованих Національним агентством, і проводитиметься з вересня 2026 року.

Положення також передбачає можливість позачергового моніторингу за зверненням зовнішніх суб’єктів (у тому числі ЗВО) — раніше, ніж на третій рік після акредитації.

Постакредитаційний моніторинг передбачає послідовні етапи:

  • підготовка відомостей самооцінювання закладу, що містять інформацію про зміни в освітній програмі та освітній діяльності після акредитації;
  • перевірка даних секретаріатом Національного агентства;
  • розгляд справи на засіданні відповідної ГЕР;
  • ухвалення рішення Національним агентством.

Для проведення постакредитаційного моніторингу Національне агентство у 2025 році затвердило, зокрема:

Для проходження постакредитаційного моніторингу заклад подає до Національного агентства  інформацію про зміни після попередньої акредитації, реагування на рекомендації, а також підтверджувальні документи або посилання на онлайн-ресурси.

Впровадження постакредитаційного моніторингу визначено як один з ключових пріоритетів Національного плану дій зовнішнього забезпечення якості вищої освіти на період 2024–2026 років.

У лютому 2024 року група українських ЗВО добровільно взяли участь у пілотуванні процедури постакредитаційного моніторингу, а восени 2024 року було проведено другий етап пілотування.

Наразі заклади вищої освіти звертаються до Національного агентства з ініціативами щодо проведення позачергового постакредитаційного моніторингу.

Отже, відповідно до чинного законодавства, процедура постакредитаційного моніторингу освітніх програм є обов’язковою для всіх освітніх програм, які пройшли зовнішнє оцінювання, починаючи з вересня 2024 року, і проводитиметься на третьому році після акредитації.

Модуль для постакредитаційного моніторингу освітніх програм у інформаційно-комунікаційній системі Національного агентства перебуває в розробці. Наразі відомості про проведені процедури постаркедитаційного моніторингу зберігаються в цьому розділі сайту.

Презентація «Постакредитаційний моніторинг: ІІ етап експерименту»

  1. Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти» від 2 травня 2023 року № 3062-IX. Згаданим Законом було внесено відповідні зміни до Закону України «Про вищу освіту»:
  2. Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затверджене Наказом Міністерства освіти і науки України від 15 травня 2024 року № 686. У Положенні присутній розділ IV «Постакредитаційний моніторинг»
  3. Порядок здійснення експерименту з проведення постакредитаційного моніторингу освітніх програм Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.

Постакредитаційний моніторинг 2025 року

Освітня програма магістерського рівня “Диджиталізація підприємництва” (ID 61916)

Освітня програма магістерського рівня “Управління персоналом та бізнес-економіка (Управління персоналом та економіка праці)” (ID 58850)

Освітня програма магістерського рівня “Промислова естетика і сертифікація виробничого обладнання” (ID 32719)

Освітня програма магістерського рівня “Лісове господарство” (ID 706)

Освітня програма магістерського рівня “Середня освіта (біологія та здоров’я людини)” (ID 57817)


ІІ етап експерименту з постакредитаційного моніторингу

Висновок Робочої групи за результатами оцінювання ІІ етапу експерименту з постакредитаційного моніторингу від 15.11.2024 р.

Освітня програма магістерського рівня “Дошкільна та початкова освіта” (ID 27143)

Освітня програма бакалаврського рівня “Фізична культура і спорт” (ID 31281)

Освітня програма бакалаврського рівня “Автомобільний транспорт” (ID 4015)

Освітня програма бакалаврського рівня “Право” (ID 2541)

Освітня програма магістерського рівня “Корекційна психопедагогіка” (ID 36591)

Освітня програма магістерського рівня “Прикладна та теоретична статистика” (ID 11665)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Музичне мистецтво” (ID 25885)

Освітня програма бакалаврського рівня “Богослов’я” (ID 26903)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Історія та археологія” (ID 38595)

Освітня програма бакалаврського рівня “Богослов’я” (ID 18657)

Освітня програма магістерського рівня “Психологія” (ID 28159)

Освітня програма магістерського рівня “Журналістика” (ID 13167)

Освітня програма магістерського рівня “Журналістика” (ID 8276)

Освітня програма бакалаврського рівня “Фінанси, банківська справа та страхування” (ID 32958)

Освітня програма магістерського рівня “Управління персоналом в органах публічної влади та бізнес-структурах” (ID 35424)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Менеджмент” (ID 36763)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Біологія” (ID 38663)

Освітня програма бакалаврського рівня “Біологія” (ID 19364)

Освітня програма магістерського рівня “Прикладна фізика” (ID 31248)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Біотехнології” (ID 28918)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Системи керування літальними апаратами та комплексами” (ID 31814)

Освітня програма магістерського рівня “Інтелектуальні технології та прийняття рішень в складних системах” (ID 19254)

Освітня програма магістерського рівня “Композиційні та порошкові матеріали, покриття” (ID 19259)

Освітня програма бакалаврського рівня “Нафтогазова інженерія та технології” (ID 30414)

Освітня програма магістерського рівня “Інформаційні системи та технології” (ID 34315)

Освітня програма магістерського рівня “Гідроенергетика” (ID 10)

Освітня програма бакалаврського рівня “Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка” (ID 32591)

Освітня програма бакалаврського рівня “Технології будівельних конструкцій, виробів і матеріалів” (ID 32594)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва” (ID 37259)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Ветеринарна медицина” (ID 37260)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Стоматологія” (ID 38854)

Освітня програма бакалаврського рівня “Соціальна робота” (ID 6771)

Освітня програма магістерського рівня “Міжнародний туристичний бізнес” (ID 23617)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Озброєння та військова техніка” (ID 37120)

Освітня програма магістерського рівня “Правоохоронна діяльність” (ID 27693)

Освітня програма магістерського рівня “Міжнародні комунікації” (ID 20809)


І етап експерименту з постакредитаційного моніторингу

Висновок робочої групи з результатами оцінювання експерименту з постакредитаційного моніторингу від 09.02.2024 р.

Освітня програма бакалаврського рівня “Комп’ютерні науки” (ID 21185)

Освітня програма освітньо-наукового рівня “Право” (ID 46777)

Освітня програма бакалаврського рівня “Промислова естетика і сертифікація матеріалів та виробів” (ID 32024)

Освітня програма магістерського рівня “Біологія” (ID 17481)

Освітня програма бакалаврського рівня “Фізична терапія, ерготерапія” (ID 31640)

Освітня програма бакалаврського рівня “Врегулювання конфліктів та медіація” (ID 28734)

Освітня програма бакалаврського рівня “Середня освіта (Історія)” (ID 30651)